عصب کشی

معرفی درمان

عصب کشی(روت کانال یا درمان ریشه) یک روش درمانی است که برای ترمیم و حفظ دندان‌هایی استفاده می‌شود که به شدت دچار پوسیدگی شده یا عفونت شده‌اند. فرآیند عصب کشی دندان به این صورت است که، عصب و ناحیه پالپ دندان برداشته شده و داخل کانال دندان تمیز و با مواد مخصوص پر می‌شود. بدون انجام این روش درمانی، بافت اطراف دندان عفونت کرده و ممکن است این شرایط باعث تشکیل آبسه دندان شود.در حقیقت عصب دندان اهمیت اساسی برای سلامت دندان و عملکرد آن پس از کامل شدن رشد و خارج شدن دندان از لثه‌ها ندارد. تنها عملکرد عصب دندان مربوط به درک احساس است و به این ترتیب فرد می‌تواند گرمی یا سردی را احساس نماید. به این ترتیب وجود یا عدم وجود یک عصب تأثیری بر عملکرد عادی دندان بیمار ندارد.

الزام انجام عصب کشی

هنگامی که بافت عصب یا پالپ دندان آسیب می‌بیند، این ناحیه از دندان تجزیه شده و باکتری‌ها شروع به تکثیر در کانال پالپ می‌کنند. در این حالت باکتری‌ها و سایر عوامل ایجاد پوسیدگی می‌توانند باعث ایجاد آبسه یا عفونی شدن دندان شوند. در حالت عادی عفونت ایجاد شده در کانال ریشه یک دندان می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیر برای فرد شود:
التهاب که ممکن است به سایر نقاط صورت، گردن، یا سر گسترش پیدا کند.

عصب کشی

مراحل انجام عصب کشی (درمان ریشه)

۱- در مرحله اول تمام پوسیدگی ها حذف می شوند .
مینا و عاج دندان تا حدی تراشیده می شوند که یک دسترسی مطلوببه کانال های ریشه ایجاد شود.
۲- سوزن های باریک دسته دارفایل
از ریزترین تا قطورترین به ترتیب وارد کانال ریشه شده و تمام محتویات کانال ریشه ( عروق خونی – رشته های عصبی – بافت چربی – باکتری ها و …) را تخلیه می کنند . مرتبا سرم شستشوی نمکی بوسیله سوزن باریک وارد کانال ریشه می کنیم تا کاملا تمیز و عاری از میکروب شوند.
۳- در نهایت این کانال ها که اکنون کاملا خالی و تمیز هستند ، باید توسط ماده ای پر شوند تا میکروب ها مجددا نتوانند در آن رشد و نمو کنند . این ماده مخروطی شکل گوتاپرکا( GUTTA PERCA) نام دارد .  گوتا پرگا به ماده ای به نام سیلر آغشته شده و داخل کانال ریشه قرار می گیرد.
سیلر یک خمیری است که از مخلوط کردن پودر و مایع مخصوص بدست می آید . چند  ساعت بعد از قرار گرفتن داخل کانال ریشه کاملا سفت و محکم می شود.

مراقبت های عصب کشی

- يک تا دو ساعت پس از درمان از ميل نمودن هر نوع خوراکي جويدني خودداري نماييد و تا مرحله بعد درمان حتي‌الامکان با سمتي که تحت درمان قرار گرفته است غذاي سفت نجويد. ممکن است از يک تا ده روز دندان درد خفيف تا شديد داشته باشيد که مي‌توانيد جهت تسکين درد هر 6 تا 8 ساعت از مسکن استفاده نماييد.

- در صورتي که در ناحيه صورت و اطراف اندو شده (عصب‌کشي شده) تورم ايجاد شود جهت دريافت آنتي‌بيوتيک مناسب به دندانپزشک خود مراجعه کنيد و از مصرف بي‌رويه دارو يا آنتي‌بيوتيک به طور خودسرانه خودداري کنيد.

- اگر احساس کرديد پانسمان يا پرکردگي موقت دندان شما بلند است به دليل احتمال شکستن دندانتان جهت اصلاح آن به دندانپزشک مراجعه کنيد.

- در بعضي موارد تاحدود يک ماه بعد از درمان ريشه هنگام جويدن غذا دندان به ضربه حساس است که به مرور اين حساسيت کم مي‌شود و دليل آن درمان نامناسب نيست و در صورت افزايش يا تداوم بيش‌ از يک ماه بايد به دندانپزشک خود مراجعه کنيد.

- بعد از اتمام درمان ريشه در اکثر موارد قسمت تاجي دندان پانسمان يا پرکردگي موقت مي‌باشد که براي بازسازي قسمت تاج دندان بايد درمان ترميمي و يا پروتز انجام پذيرد.

-برای مشخص نمودن عصب کشی درست و کامل فقط از روی گرافی قابل تشخیص می باشد و از نظرهای افراد گوناگون جدا اجتناب گردد