پروتز ثابت (روکش)

دندانی که با شدت آسیب دیده باشد می‌تواند با استفاده از روکش دندان‌ ترمیم و پروتز شود. اگر پوسیدگی دندان زیاد باشد و دندان چندین مرتبه پر شده باشد یا دندان به دلیلی مانند عصب‌کشی دندان تیره شده باشد، استفاده از روکش دندان یک روش خوب درمانی است. روکش دندان هم به استحکام دندان کمک می‌کند و هم باعث بهبود ظاهر دندان می‌شود. دندان روکش شده روی پایه کوچکی که درون آن قرار دارد نصب می‌شود.

مزایا و کاربردها

در موارد زیر ممکن است به استفاده از روکش دندان نیاز باشد:

برای محافظت از دندان ضعیف شده (برای مثال به دلیل پوسیدگی دندان) از شکستگی یا گیر کردن قسمت‌های ترک خورده دندان به یکدیگر

برای پروتز و ترمیم دندان شکسته یا دندانی که به شدت آسیب دیده باشد.

برای پوشش و حفاظت از دندانی که حجم زیادی از آن پر شده و مقدار کمی از دندان اصلی باقی مانده باشد

برای پوشش دندان‌هایی که به شدت تغییر رنگ داده یا شکل آنها از حالت طبیعی خود خارج شده باشد

برای پوشش ایمپلنت دندان

برای اصلاحات زیبایی

هزینه روکش دندان

هزینه‌های روکش کردن دندان به نوع روکش انتخابی (برای مثال روکش‌های پورسیلینی معمولاً گران‌تر از روکش‌های طلایی هستند که معمولاً گران‌تر از روکش‌های پورسیلینی ذوب شده روی فلز هستند). هزینه روکش کردن دندان به محل دندان تحت درمان، نوع مواد مورد استفاده و شرکت سازنده آن، اندازه و وضعیت دندان اصلی بستگی دارد.

مراقبت های پروتز ثابت

-در صورت انجام درمان بريج به دليل وجود فضاي خالي در زير دندان مياني بريج و افزايش احتمال گير غذايي از نخ دندان هاي مخصوص زير بريج استفاده نمائيد . بنا بر تصوري غلط برخي بيماران تصورمي کنند که روکش و بريج نياز به مسواک زدن نداشته که اين تصوري نادرست مي باشد .

- در صورت بلند بودن روکش دندان حتما به پزشک خود مراجعه کنید.